Завдяки роботі Антона Лянґе та літографу Юзефу Пілеру Нойману зберегмя вигляд мальовничих околиць села Бобулинці початку ХІХ століття із видом на панський палац, костьол святого Антонія та міст через Стрипу, який з’єднував Бобулинці з Осівцями.
Бобулинці. Антон Лянґе, літографія Піллера Ілюстрація із сайту https://castles.com.ua/bobulince.html
У 1772 р. львівський видавець Антон Піллер відкрив при свою друкарню літографічну майстерню, а його син Юзеф Піллер Нойман у 1822 році при ній заснував літографічний цех.
Першим мистецьким проектом Піллера стала публікація літографій, які увійшли до альбому „Збірка найгарніших і найцікавіших околиць у Галичині”. До цієї справи видавець і запросив Антона Лянґе як досвідченого майстра пейзажу. Антон Лянґе, мандруючи Галичиною, зібрав у рисунку багатий і цінний матеріал, який увійшов у «Збірку найгарніших і найцікавіших околиць Галичини» (1825–1827). З деяких рисунків було виконано літографії для альбому „Збірка видів добірних парків у Польщі” (1825–1827),а декілька увійшли до альбому 1837–1838 рр. „Галичина в картинах, або галерея літографованих видів околиць і найвидатніших пам’яток у Галичині”(Франц Ксавер Моцарт - Антон Лянґе. Біографічна розвідка. Світлана Стець). У цей альбом увійшли краєвиди Бучача, Терембовлі, Заліщик, Язловець та багатьох інших міст та сіл Галичини.
Краєвидами Бучача ми можемо любуватися в роботах Наполеона Орди.
Бучач. Наполеон Орда.Наполеон Орда
«Album widoków historycznych Polski – album rysunków i akwarel» Napoleona Ordy в літографічному опрацюванні Алоїза Місеровича при друкарні Максиміліана Фаянса видано у Варшаві в 1873–1883 рр.
http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=807
http://pinakoteka.zascianek.pl/Orda/Index.htm
В праці “Околиці Галичини” Мацея Богуша Жигмонта Стенчинського знаходимо картини Бучача, Золотого Потоку та ін.
Богуш Стенчинський. Бучач.Богуш Стенчинський
Богуш Стенчинський. Золотий Потік.
https://polona.pl/item/okolice-galicyi,OTI4OTM5OTY/85/#info:metadata
В ДАЛО зберігаються роботи гуашшю польського художника Емануеля Кронбаха (1778—1861) доповнені стафажними сценками: "Замок у Бучачі", "Замок у Язловцю" та ін.
Декілька зарисовок Язлівця залишив Михайло Созанський.
Михайло Созанський. Язловець.Михайло Созанський
https://www.tenews.org.ua/post/show/1564665230-yazlovec-na-malyunkah-1900-h-rokiv Михайло Созанський. Заліщики.
Ян Валах
Село все-таки увіковічнене в образотворчому мистецтві у картині Мечислава Яловецького «Ossowce»
Осівці. Мечислав ЯловецькийНа малюнку аквареллю зображено палац, де проживала родина Вітольда Ценського. Про цей твір не міститься згадок у спогадах його колишніх мешканців. Молодші про картину, швидше всього, не знали, а старші - напевно, не надали значення, бо Мечислав Яловецький більше відомий в історії як політик, дипломат і вмілий господар обширних сільськогосподарських угідь. Найзначнішим вкладом в історію з його сторони поляки вважають придбання для Польщі півострова Вестерплате біля Ґданська. Проте не меншою його заслугою перед людством стало створення колекції картин, яка складається із 1171 малюнка. http://www.7dnikalisza.com/artykul/katolik-o-silnym-poczuciu-polskiej-kulturyМечислав Яловецький
Мечислав Яловецький малював палаци та замки Галичини, багато з яких були знищені в першій половині буремного ХХ століття, як наприклад, Осівецький палац. Завдяки його діяльності як маловідомого художника ми можемо споглядати у кольорі архітектуру, яка не збереглася до нашого часу. В колекції Мечислава Яловецького також знаходимо краєвиди Бучача та Язловець.
Бучач. Мечислав Яловецький.Язловець. Мечислав Яловецький.
Малюнки Мечислава Яловецького зараз зберігаються при американському аналітичному центрі з питань публічної політики - Інституті Гувера.
Популяризацією історичної спадщини свого знаменитого предка займається його правнук Андрій Яловецький.
Немає коментарів:
Дописати коментар