пʼятниця, 30 грудня 2016 р.

Таємниця 4. Осівецький палац

Таємниця четверта. Осівецький палац.



Палац цей вельми таємничий, оскільки, судячи із тих небагатьох повідомлень, які дійшли до нас, для його побудови були вжиті матеріали колишнього зруйнованого домініканського монастиря, і оборонного замку  і старого палацу, зведеного чи то Ставинськими, чи то Цивінськими( за різними даними)
Із зібраних матеріалів зрозуміло, що домініканський монастир 13 століття із будівлею зерносховища знаходився на лівому березі Стрипи навпроти гори Бручевиця. Монастир був спустошений в результаті турецько-татарських набігів у 15 ст.
Далі свідчення настільки ідуть в різнобій, що їх важко з'єднати в одну ясну картину. 
Наприклад, Р.Афтанази пише: " На руїнах колишнього монастиря наступний власник села побудував оборонний замок, поєднаний із схожою фортецею  у Бобулинцях (та Бучачі). Для побудови замку були використані матеріали  руїн монастиря. 
Цивінські жили у  давній садибі Ставінських до середині ХІХ століття, не піклуючись про підтримку та належне технічне обслуговування, історичної будівлі,  так, що в 1853 році вона більше не була придатна для використання. Яким був його вигляд невідомо ні до перебудови, ні після. Єдина згадка про нього знаходиться  у «Словнику географічному» 1888 року, де вказано: «гарний двір  на пагорбі над р. Стрипа спалено кілька років тому з прибудовою вцілому».  З вогню  у відносно доброму стані  вийшов перший поверх будівлі. Будинок був відновлений Ігнатієм  Цивінський. Він додав також другий поверх, і з боків – флігелі (крила)." (У час занепаду палацу Цивінські, напевно, мешкали у с. Водники, де мали досить великий маєток).

Свідчення Єви Ценської - Федорович дещо відмінні. Вона стверджує, що  старий палац побудували молоді Цивінські, які не захотіли жити у будинку самовбивці і  перебудували сільське зерносховище і давні будівлі колишнього монастиря під житло. (Получається, що стоїть палац "більше оборонний", а молодята ліплять собі якусь халупу із зерносховища)
Далі пані Єва повідомляє пікантну подробицю про те, що під час ремонту в мурах замку монастиря знайдено відро, наповнене золотом.

І остаточно всіх заплутує Т.Кунзик, який стверджує, що будівництво старого палацу, що згодом згорів, розпочалося у 1800 р. ( Значить його зводили, все-таки, Цивінські? )  А оборонний замок знаходився на г. Бручевиці! (Чи може їх було два? Та ще й Бручевицький замок був зруйнований станом під час польсько-турецької 1668-1672 р., тобто в часи Ставінських. Тож їм, хочеш- не хочеш, прийшлося споруджувати нове житло).
Судячи із повідомлення Кунзика село сильно постраждало під час цих військових баталій: якщо був зруйнований замок, то що казати про дерев'яно-солом'яні сільські помешкання? Німим свідком тих давніх подій ще до початку ІІ світової війни над Стрипою у парку   був прикордонний турецький стовп, витесаний із каменю з вибитим тюрбаном та щитом, захований у панському парку.
Справа в тому, що війна закінчилася підписанням Бучацького миру невигідного для Речі Посполитої, оскільки вона втрачалала Поділля.
Польсько - турецький кордон до 1683 р. пройшов по р. Стрипі таким чином, що село знаходилося в складі різних держав: вулиця Гора - у Польщі, вся інша частина села належала Османській імперії. Так жителі одного села опинилися в складі різних держав.
Путівник по Тернопільському воєводству Т. Кунзика
Із книги Єви Ценської-Федорович Незапланована подорож.

 Ще один дослідник, польський історик В.Лозінський 
 Łoziński W. Prawem i lewem. Obyczaje na Czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku — Lwów : nakładem księgarni H. Altenberga, 1903. — T. 2. — S. 98,99
у  перечні дрібних оборонних замків про осівецький взагалі не згадує, при тому, що він детально описує фортецю в с. Бобулинці. Проте автор чесно визнає, що його перелік замків далеко не повний, подібні фортеці були практично у кожному  селі.

В усній традиції ніяких придань, щодо оборонних замків в Осівцях їх вигляду та локалізації не збереглося.

 А тепер давайте попробуємо все-таки шматки розрізненої інформації якось  склеїти докупи і розібратися, як склалася доля руїн домініканського монастиря після 15 ст.:

- Після того як турки знищили у 1672 р. замок бідолашних Ставінських на Бручевиці, пани побудували собі палац "більше оборонний" на руїнах монастиря.   Перші Цивінські жили саме у цій споруді (а куди їм дітися) і займалися її реконструкцією, при цьому тягаючи матеріали із Бручевицького замку. (До речі, Єва Ценська-Федорович повідомляє, що під  Бручевицею були підземні ходи. Навіщо вони там без замку ?) В  1800 р. перебудова була завершена.
Проте, о нещастя, старий палац Ставинських-Цивінських згорів десь в останній третині 19 ст.
Відбудовувати його прийшлося Ігнацію Цивінському. А тим часом під житло було адаптовано зерносховище (аж тоді!) і згодом з 'єднано його з уцілілим  крилом першого поверху  старого палацу, над яким добудували другий поверх. До початку першої світової війни палац опирався на могутню стіну від домініканського монастиря над глибоким обривом. Сліди давнини поступово стерлися в результаті нових реконструкцій. Види старого палацу, оборонного замку та домініканського монастиря не збереглися.
Із книги Єви Ценської-Федорович Незапланована подорож.


Двір також сильно постраждав під час І світової війни. Тоді він уже був власністю Олени Цивінської у замужестві Потоцької. На його відбудову наступні власники Ценські потратили декілька років. Після війни ще деякий час у столовій стояли корови, а на другий поверх піднімалися по драбині. З 1926 р.сюди переїхала сім'я Вітольда Ценського, що отримав маєток у спадок від тітки Потоцької.

Палац був витвором невідомого архітектора, який побудував також нові двори у Бучачі для Потоцьких та палац в Трибухівцях для Городиських.
Так виглядав палац у Трибухівцях
Відбудована і розширена садиба із шпічастими вежами та віконцями на стриху була схожа за своїм зовнішнім виглядом на французький палац. Мені будинок нагадав закопанський стиль.
Критий дерев'яним гонтом, оброслий диким виноградом двір був найпомітнішою спорудою села.
На другому поверсі знаходилися два покої батьків, дитяча, покій Єви, ванна і туалет, а також кімната покоївки і дві сходові клітки.
Службові сходи вели до тієї частини дому, де знаходилися покої садівника пана Постолки, водія або повара в залежності від потреб двору, тому що ці функції часто додавалися або  об'єднувалися.
Інші сходова кладка вела від коридорчика мимо покоїв родичів до їдальні. Від того коридорчика починалася найбільш таємнича і інтригуюча частина дому. Був там вхід  по хиткій драбині на стрих, де знаходилися забуті речі.
Ті сходи, що вели до їдальні бігли навколо центрального стовпа. Здорово  з'їзджалося по їх гладкій поверхні-згадує Єва.
Їдальня була найбільшим приміщенням у домі. За нею знаходився великий комод з вікном до кухні, за кухнею була комора, а далі-пральня з різноманітними коритами, прасками, сушилками і т.п. Вихід із їдальні вів до об'ємного передпокою-центру дому.
Передпокій був викладений деревом, а під вікнами вмонтовано дерев'яні скрині на зимову одежу, хутро і свитки для полювання.
Наліво знаходився покій гостинний, прямо - рожевий з позолотою зал із фортепіано. З нього можна було вийти на город. Звідси відкривався гарний вид на Стрипу і на ліс. Там, під балконом покою Єви, зарослим, як і весь двір, диким виноградом, стояла лавка-улюблене місце посиденьок родин.
З рожевого залу наліво входилося до головного залу - бібліотеки. Сюди приходилося на каву з лікером, але тільки тоді, коли були гості. Тут також готувалися уроки і читалися книжки, а було їх без ліку. Вони знаходилися  в засклених шафах, що розміщувалися вздовж стін.
На стіні висіла бучацька маката, родинний слуцький пояс Ієроніма Цивінського, а також портрети.
Увагу привертала картина невідомого походження  Мадонни з дитям, а також портрет діда в кожусі.
Найбільше портретів родини висіло в їдальні. На одній із картин була  зображена якась тітка в корсеті, схоже, вирізьбленому із дерева.
Найкращим у великому салоні був паркет, викладений із різноманітних порід дерева з красивою зіркою посередині. В салоні знаходився стіл в стилі ампір часів Луї - Філіппа (1773-1850 рр.) з красиво вигнутими ніжками та  вирізьбленими на них грізними фізіономіями левів, а також стільці і велике дзеркало в золотій оправі. На столі стояла вишукана порцелянова лампа прикрашена маленькими кольоровими квітами ще з посагу молодої Цивінської.
Все це, напевно, потрапило до більшовиків у 1939 р. Що сталося із багатствами двору народна пам'ять винувато мовчить. Опис конфіскованого майна в архівах не зберігся. Дані про внутрішнє облаштування палацу залишили Ценські.
З холу можна також було вийти до канцелярії Вітольд, де він приймав відвідувачів. Часто його відвідував економ Петрашевський, який відповідав за прибутки і видатки двору. Приходили також селяни. Якщо згоріла хата Вітольд видавав квитанцію до гайового, щоб дозволив вивезення дерева для будови, позичали збіжжя, просили дозволу скористатися машиною в полі, зверталися за лікарською допомогою. Каса хворих була обов'язковою і лікар Гамерський з Бучача був до послуг хворим. Із незначними травмами зверталися до пані Ангеліни Ценської.
Зі сторони Стрипи знаходився недокінчений великий салон, де проходили танці.
Палац зі сторони лісу.
Його планували завершити до повноліття старшої дочки. Пан Постолка зимою тримав у ньому незліченну кількість розсади. Стіни були обклеяні газетами виданими ще перед Першою світовою війною. Зимою в салоні було дуже холодно і його закривали на ключ. Лише на Різдво ставили високу ялинку і опалювали кафельні печі деревом, інколи вугіллям.
Під будинком знаходився льох, ще від старого палацу. В частині льохів видно було сліди солідних склепінь і замурованих потаємних дверей, які можливо з'єднували палац із таємними ходами замку.
Пані Ангеліна Ценська закопала там вино домашньої роботи, щоб одлежалося до весілля дочок. Зимою на Стрипі рубали лід великими брилами, наповнювали ними льох і накривали соломою. Таким чином перетворювали його в холодильник, бо електричних тоді ще не було в Осівцях.
Маєток Ценських за подільськими мірками був невеликий і немалий, за тодішніми шляхетськими мірками. Крім поля 800 моргів і 200 моргів лісу, який з трудом відростав після війни, були також пасовиська, стайні, возовні, курники, парк з величезними старими деревами, які невідомо коли і хто посадив.
Парк зимою.
Від дому в напрямку села простяглася стара липова алея, яка вела до найтаємничішої частини парку, де росли як самі хотіли безладно, ніким недоглянуті  кущі барбарису, жасмину та бузку. Це місце ніби спеціально було призначене для дитячих забав у хованки, а також для мешкання різноманітних птахів. Та частина парку закінчувалася над самою Стрипою, на якій плавали сільські качки та гуси. Був також показний сад, що вгинався під тягарем всякого добра: яблуками, грушами, вишнями, виноградом і т.п. На жаль, багато фруктових  дерев вимерзло в зиму століття у 1932 р.
Зараз споглядаючи пустинне місце на березі Стрипи, що вигорає у літню спеку не віриться, що там була така краса, яка зникла, наче міраж.
Посередині круглого газону перед домом росли три каштани так близько один до одного, що ніби утворювали одне потужне дерево. Особливою окрасою двору були квіткові клумби, які тішили око різноманіттям троянд. Дім стояв на пагорбку, а весь схил був покритий кольоровими килимами квітів. Садівник чех Постолка був справжнім чарівником.
Високий мур із кованою брамою відділяв двір від дороги і села. За муром парку проходив гостинець, що вів до Бучача і Чорткова.
Двір був оточений зеленню, часто екзотичними деревами. Завжди щось цвіло або принаймні зеленіло. Тільки зимою прикривав все товстий шар снігу.
 Круті стежки вели до палацу, що стояв на пагорбку, до городу, до саду, до курників. Подвір'я курника виходило до річки, щоб качки і гуси могли плавати. На верху курника мешкали голуби, внизу-свинки, барани, кози. В клітках-часом кролики,часом овечки, квочки на яйцях. На зиму курник обкладався соломою, щоб звірині було тепло.
По правій стороні від садиби розкинувся фільварок: шеренгою стояли стайні. Там знаходилися коні під віз, пару коней Вітольда, англоарабка Касида, кінь пані Анелі-Солома, біла як сніг арабка, для дітей конячка Малпа та інші.
Вітольд на Соломі.
Їздили на четвірці коней: Бухта, Боханек, Булка, Баба. У возовні стояла хромована буда, різні вози, брички, сани: великі і малі - на різні випадки, а також машина, яку не часто використовували через погані подільські дороги.
За фільварок відповідав пан Петрашевський. Щоб дійти до його двору треба було минути возовню, стайні з коровами, різноманітні склади борон, плугів, возів, саней, стодоли, високий кош для сушіння кукурудзи.
На панськім полі стояв локомобіль і молотарка. Їздили пани по полю возом або кінно, допомагали збирати картоплю чи згрібати сіно.
Один із двірських будинків був перебудований під костел (зараз УГКЦ).
Карта дворів польської шляхти у Галицькому воєводстві Руської землі.
 Тихий плин життя мешканців палацу перервала ІІ світова війна. А далі події розвивалися з блискавичною швидкістю.
 28 серпня 1939 р. Вітольда мобілізували до лав Польської армії. Палац наповнили біженці з Варшави.
17 вересня стало відомо, що радянські війська перейшли східний кордон Польщі. Залишатися в селі було небезпечно. Пані Ценська відправила дітей до Язлівця, а невдовзі і сама туди перебралася переодягнута в селянку. Надалі  вони переїхали у Львів, але і тут не змогли знайти порятунку від червоного терору.
А в Осівцях уже порядкували більшовики. Палац сплюндровали: з рам повитягано портрети і картини і на їх місце вкладено зображення вожлів революції, з книжок обривали обкладинки на підкладки у взуття, все інше йшло на розпал. Розорене приміщення палацу передали під школу. Та радянська влада ще не встигла закрипіти свої позиції в Західній Україні, як колишній союзник Гітлер розпочав війну проти СРСР.
Під час німецько-радянської війни через село пройшла лінія  фронту, тому село практично було стерто з лиця землі. 28 вересня 1942 р. воно постраждало від значної пожежі, залишився тільки палац і церква. В палаці під час німецької окупації жив директор лігеншафту Добровольський. 12 липня 1944 р. село згоріло вдруге. Після спалення костьола у великій залі палацу римо-католики влаштували каплицю. Облаштовував  її Будакевич.
Після війни залишки стін розгромленого палацу були розібрані і матеріали вжиті на будівництво колгоспної ферми. У підвалах деякий час варили кашу для свиней, а пізніше тут зберігали паливо для колгоспного автопарку.
Єдина річ, яка збереглася із палацу це годинник в стилі Ренесансу - найцінніший предмет його інтер'єру та історична пам'ятка. Він зараз знаходиться в експозиції Вавельського палацу у Кракові. Це наступна таємниця, яку ми спробуємо розгадати.
Р.S. Те що зробив Роман Афтанази уже після виходу на  пенсію інакше як науковим подвигом, дивом працездатності, наполегливості і відданості покликанню свого життя не назвеш. Він залишив для краєзнавців, дослідників історії Західної України неоцінений подарунок у вигляді 11-томної праці Історія  резиденцій на давніх окраїнах Речі Посполитої.  Роман Афтанази писав листи до всіх колишніх власникіа дворів у Східній Галичині і на основі їх свідчень зібрав неймовірну кількість інформації про замки, фортеці палаци і палацики на т.зв. колишніх Східних кресах Речі Посполитої, описавши 1500 маєтків та садиб. Без його грандіозної праці ця інформація в більшості випадків канула б Лету.
Роман Афтанази 1914-2004 р.
Це не моє досягнення, а вибраної теми. 
 ...Мені у роботі допомогла самотність - скромно заявив Роман Афтанази.

Немає коментарів:

Дописати коментар