неділя, 12 лютого 2017 р.

Таємниця 23. Освіта

Таємниця двадцять третя. Освіта.

У 18-19 ст. у селі на фоні нужденного життя селян панувала безпросвітна темрява суцільної безграмотності. Селяни не вододіли навіть елементарними навиками письма, рахунку і читання. Про це свідчать документи, де селяни замість підписів ставили хрестики.
Перші спроби змінити ситуацію на краще були здійснені австрійськими імператорами-просвітниками Марією - Терезією 1740-1780рр.) та Йосифом ІІ (1780-1790рр.) Вони провели ряд реформ у дусі Просвітництва, одна із яких реформа освіти. Зокрема було створено семінарію для греко-католицьких священників ім. святої Варвари (Барбаріум). З того часу греко-католицькі священики стали найосвіченішими представниками серед українців села. Усвідомлюючи свою віповідальність за долю українських селян, вони взяли на себе справу налагодження освіти в українському селі та стали лідерами національного українського відродження у Західній Україні. 
В авангарді національного відродження с. Осівці стояв греко-католицький священник Володимир Гнатів.
 Станом на 1832 р. в селі діяла етатова (державна) однокласова школа – з польською мовою викладання, в якій працював один вчитель. Та більшість дітей українських селян с. Осівець до школи не ходили. Зимою діти не мали взуття: у хаті було декілька дітей шкільного віку і  одна пара чобіт на всіх. Весною та осінню батьки займали дітей працею при господарстві: на полі, городі, на випасі худоби, пильнувати немовлят. Були батьки, які недооцінювали вартості шкільної освіти. Проте існував шкільний закон, який зобов’язував батьків відправляти дітей у школу, а якщо вони не виконували цей припис, то адміністративна влада накладала на них штрафи. Та школа, де ледве можна було навчитися читати, писати і рахувати, діяла радше як засіб полонізації місцевого населення.
Після закінчення І світової війни на руїнах Австро-Угорщини постала відновлена Друга Річ Посполита. За рішенням держав-переможців Східна Галичина з переважаючим українським населенням війшла до неї .
Становище в розвитку освіти в нових умовах у селах Східної Галичини також бажало кращого.  
У 1924 р. У Польщі вийшов закон
Lex Grabski.  Свою назву отримав від імені міністра освіти тогочасної Польщі Станіслава Грабовського.  Згідно із його положеннями, заяви батьків визначали характер мовного викладання у школах. Для українців, мова яких була віднесена до мов національних меншин, було потрібно 40 заяв для заснування школи українською мовою, натомість для утворення польської школи було достатньо 20-ти заяв.  В утраквістичній (двомовній) школі навчання фактично проводилось  польською мовою. У села Східної Галичини спеціально присилали вчителів-поляків.
   У  1925 р. розгорілася справжня війна серед польських та українських мешканців Осівець з приводу мови навчання в школі села. Українці села подали декларацію до Міністерства освіти про введення української мови викладання в осівецькій школі.

У відповідь польське населення села написало протест.

В результаті було залишено польську мову викладання, а українська (русинська) мова була введена як окремий предмет.

        На зміну етатовій однокласній школі з польською мовою викладанння, яка існувала ще з часів з 1912 р. Австро-Угорської імперії в 1925 р. прийшла школа етатова 3-класова утраквістична, а 1938 р. - 4 класова утраквістична, тобто двомовна з українською та польською мовами викладання. У мовному питанні, здавалося, поляки пішли українцям на уступки, надавши можливість українським дітям вивчати рідну мову. Реалії життя були іншими. «Учителі-поляки постійно були керівниками місцевої школи. Траплялися інколи українські учителі, але вони довго не загрівали місця, їх переносили або в корінну Польщу, або звільняли з праці. Доки існувала Польща завжди була обсаджена польськими учителями, якщо не рахувати малих виїмків: коротко вчителював в Осівцях Михайло Крижанівський десь у роках 1923-1924», - згадує Петро Рогатинський, який сам був учнем Осівецької школи з 1921 р.до 1925 р.
Документи свідчать, що крім Крижанівського Володимира 1894 р.н.  в Осівцях працював вчителем Знаміровський Кароль 1898 р.н. інспектором Осівецької школи був  Йозеф Вагнер, його заступником Блонський Станіслав, які звітували Крижановському Теодору.
В цей період великий вплив на поширення  культури серед селян мали греко-католицькі священники.
На початку ХХ ст. по архівних документах уже бачимо, що переважна більшість селян володіли грамотою. У всякому разі у документі не ставили хрестик, а могли записати своє прізвище та ім'я. Проте на письмі у киричному шрифті часто можна спостерігати проскакування латинських літер. Це наслідок полонізації українського населення, адже в утраквістичрих школах поряд з українською вивчалася і польська мова і на їх вивченні робився особливий акцент.

А у донесеннях про діяльність українських національних товариств навпроти кожного прізвища вказується "читає і пише". Це вже було незначне, але зрушення у питанні поширення грамотності в середовищі українського селянства.
Для покращення розвитку освіти в селі багато зробила " Просвіта", яка розповсюджувала освіту через недільні школи. У селі діяла читальня цієї організації. Назва "Просвіта" вказувала на те, що основною метою організації було не тільки поширення освіти, але й обмін особистим досвідом. В часи пасторства Амросія Крушельницького в селі цей парох організував тут хор. Було створено аматорську селянську трупу.  При "Просвіті"діяли організації "Сільський господар" з гуртком "Хліборобський вишкіл молоді", який розповсюддував серед селян новітні методи ведення сільського господарства.
Постійно писали петиції про покращення освіти в середовищі українського селянства до австрійського уряду представники  " Рідної школи".
Отже, спільними стараннями українських національних організацій справа освіти українського селянина була зрушена з мертвої точки.
Середня школа була побудована в селі у 1953 р., уже за радянських часів. Вона дала змогу стовідсоткового надання середньої освіти українською мовою навчання всім мешканцям села.



Немає коментарів:

Дописати коментар